Kreativ matematikk med speil
av Hanne S. Finstad
Det er mange muligheter for å jobbe lekent og kreativt med matematikk. Dere kan for eksempel lage speilbokser:
Dere trenger
- speilplast, vi fikk tak i det hos Sløydetaljer
- plastkniv
- linjal
- lim
- en tom pappeske
- saks
Slik gjør dere
– Som en forberedelse lager dere 3-5 speilbokser. Til hver boks trenger dere 3 kvadrater med målene 15 x 15 cm. Mål opp på baksiden av speilet med en linjal. Skjær ned i kuttelinjene med plastkniven langs linjalen slik at det blir en fure i plasten. Knekk så langs denne furen over en skarp kant. Lim så disse tre kvadratene inn i hjørne av en pappeske. Når limet har størknet kan dere klippe vekk overflødig papp. Husk og fjern beskyttelsesplasten på speilet. Hvis dere behandler boksene forsiktig, kan de brukes lenge.
– Spør barna hvordan speil virker. Spør om de ofte ser seg i speilet. Spør om de vet hva det de ser i speilet blir kalt. Få frem at det kalles speilbildet. Fortell at i dag skal dere forske litt på hvordan speil virker.
– Del ut speilboksene og noe de kan legge inni. Hva skjer hvis dere legger en ting inni? Jo, de ser fire stykker. Hva skjer hvis dere legger to inni? Jo, det blir åtte.
– Hvilke mønstre kan dere lage? Hva ligner mønstrene på? Hva kan dere telle? Hva er symmetri?
– Dere kan utforske mønstre med mange ulike materialer som brikker i forskjellige farger, knapper, skjell, steiner. Mulighetene er uendelige, og boksene kan brukes mange ganger på forskjellige måter.
– For å snakke om begrepet speilvendt, kan det være nyttig å bruke hendene. Hvis de legger en hånd inn i boksen, vil speilbildet til venstre se ut som den andre hånden. Hendene våre er like, men speilvendte av hverandre. Ikke alle barn vil være modne for å fatte forskjellen, men du vil allikevel legge et grunnlag for å forstå speilvendt.
– Kan dere lage tegninger som dere speilvender?
– Kan dere lage halve tegninger av dyr og mennesker og legge dem inn i boksen? Hva skjer? Jo, de ser hele ut. Hver halvdel av kroppen er speilvendt av den andre.