Interessen for matematikk kommer tidlig
Hanne S. Finstad, Forskerfabrikken
Det er lettere å lære når vi er interessert, og slik er det også for matematikk. Og matteinteressen kan være på plass allerede i 3-års alderen viser en studie av 118 barnehagebarn.
At interesse og ferdighet henger sammen, er ganske opplagt. Når vi er interessert i noe, er hjernen våken, vi jobber med ting lenger enn ellers og vi er motiverte for å øve. Men hvor tidlig i livet en slik sammenheng oppstår er derimot mer usikkert. Har vi for eksempel allerede som småbarn preferanser som har betydning for hvor mye vi lærer? Hva kommer i så fall først, interessen eller ferdighetene?
For å se nærmere på disse spørsmålene, fikk amerikanske forskere tak i 118 barnehagebarn i alderen tre til fem og et halvt år. Alle barna kom fra hjem med sosioøknomiske utfordringer. Barnas ferdigheter og interesse for matematikk ble målt sent på høsten og deretter 5 måneder senere. Ferdighetene ble kartlagt ved å studere i hvilken grad barna kunne gjenkjenne tallsymboler, telle og forstå relative størrelser. Interesse ble bestemt ved å observere hvordan barna forholdt seg til en matematikkleke uten at voksne blandet seg inn. Hvor lenge lekte de med den, hvor engasjerte var de når de lekte med den og hvor målbevisste var de? I tillegg fikk barnehagepedagogene i oppdrag å gi sin vurdering av barnas matematikkinteresse. I perioden mellom de to kartleggingene, fikk halvparten av barna litt ekstra matematikkundervisning.
Resultatene levnet ingen tvil. Allerede i denne alderen var det en klar sammenheng mellom interesse og ferdigheter, og de som var mest interessert ved den første kartleggingen, hadde også størst utvikling i sin matematikkforståelse 5 måneder senere. De som var best i matte ved kartlegging 1, hadde størst interesse ved kartlegging to. Sammenhengen mellom interesse og ferdigheter gikk altså begge veier. Interesse økte ferdigheter, og ferdigheter ga interesse. Det så også ut til at de som fikk ekstra matematikkundervisning i denne perioden hadde økt interesse for matematikk.
Vi kan ikke bli interessert i noe uten å bli eksponert for det. Derfor hører matematikk hjemme i barnehagen og i hjemmene til alle som har små barn.
Sjekk ut morsomme produkter som vekker interessen for matte her
Kilde:
- Early Math Interest and the Development of Math Skills, PH Fisher et al, Journal of Educational Psychology, col 104, s 673-681, 2012