E-læringskurs for barnehager fra Forskerfabrikken
Omsider er dagen her. Forskerfabrikken lanserer sitt første e-læringskurs for barnehagefolk, «Vi forsker om vinteren». En idè som ble unnfanget på flyplassen i Båtsfjord for flere år siden.
Jeg hadde vært i Vardø og holdt kurs for barnehagefolk fra hele kommunen. Nå skulle jeg bare ta fly tilbake til Oslo via Tromsø, trodde jeg. Men ikke før vi var kommet i lufta, skulle vi ned igjen. Båtsfjord var neste stopp, og her ble vi. For noen vindkast under landingen hadde ødelagt ett eller annet på flyet, og vi måtte vente på reservedeler. Det tok fem timer, og i mellomtiden ble stemningen ganske god på flyplassen. Her stilte betjeningen opp med nystekte deilige vafler og kruttsterk kaffe, helt gratis.
Vaffelinspirasjon
Mens jeg gaflet i meg vafler, kunne jeg ikke unngå å tenke på hvordan jeg brukte tiden min. Det ville ta flere timer før vi ankom Tromsø, via mellomlandinger i Berlevåg og Hammerfest. Og jeg ville ikke rekke siste fly til Oslo, men måtte sove noen netter på hotell og ta morgenflyet. Dermed ville jeg ha brukt mer 48 timer på et kurs som tok 6 timer og komme hjem med søvnmangel. Det måtte da finnes en bedre løsning for å nå ut med Forskerfabrikkens budskap til barnehagefolket?
E-læringskurs er løsningen
Plutselig så jeg det for meg. Jeg måtte lage kurset på video. Jeg måtte lage et e-læringskurs. Selv hadde jeg akkurat meldt meg på et e-læringskurs om hest, og det var veldig lærerikt og spennende. E-læringskurset var oppdelt i mange små filmer som jeg kunne se akkurat når det passet meg. Dessuten kunne jeg se dem flere ganger hvis det var noe jeg ikke fikk med meg.
Utvikling av e-læringskurset
I Forskerfabrikken er det ikke langt fra tanke til handling, men akkurat dette prosjektet tok allikevel tid. For ulike teknologiske løsninger ble testet. Samtidig lagde vi prøvefilmer og lot flere barnehager teste dem. Testerne etterlyste også en utstyrspakke slik at det skulle bli enklere å forske med barna. Vi måtte altså kunne tilby både filmer og utstyr. For å klare det, har vi laget vår egen tekniske løsning.
Barn elsker å forske
Solgården barnehage i Asker var en av våre pilotbarnehager på e-læringskurset. Jeg dro på besøk for å finne ut mer om hvordan de opplevde et elektronisk kurs. På vei inn møter jeg noen ivrige fireåringer som skal i gang med fredagens faste forskerøkt, og før jeg får satt meg ned, roper en: “Jeg bare elske å forske!”

De andre barna nikker samtykkende, og når jeg forsøker å finne ut hvorfor de liker å forske er forklaringene mange. Men alle er glade i å lage og blande ting. I dag skal de forske på et mystisk svart papir som får farge når de tar på det eller blåser på det. Hvorfor er det slik tro? Det blir mye grubling og eksperimentering før de oppdager at papiret også får farge i varmt vann, men ikke i kaldt. Gradvis forstår de at varme fra huden får papiret til å skifte farge.
Filmene er gode
Etter å ha snakket litt med barna, tar jeg en prat med pedagog Elin Cathrine Bigseth som også har vært med på e-læringskurset.
«Vi likte videoene veldig godt», sier Elin. Jeg kan ikke nekte for at jeg blir letta, for det har vært uvant å undervise foran et kamera.
«Selv om videoene i e-læringskurset var korte, viste de både hvordan vi skulle gjennomføre forsøkene og hvordan vi kunne legge det opp pedagogisk”, fortsetter hun.
“Ofte, når vi mottar andre undervisningsopplegg, er vi usikre på hvordan de skal gjennomføres, men her fikk vi det forklart på en tydelig måte.»
«Det var også veldig greit med den enkle korte måten dere forklarte på i filmene. Det fikk oss til å ikke si for mye når vi selv jobbet med barna, og det ga barna rom til å undre seg og snakket mye om det som skjedde med hverandre.»
Alle ansatte er med
«At e-læringskurset var delt opp i mindre deler, var bra. At alle i avdelingen var med og ikke bare oss to med pedagogisk utdannelse, var også veldig positivt. Det er jo ikke alltid så lett å lære bort til andre hva vi har lært på kurs. Nå visste derimot alle hva vi gjorde og kunne snakke med barna om det. Og ble en av oss borte, hadde vi allikevel muligheten til å gjennomføre aktiviteten ved at de andre visste hva som skulle skje. Ingenting måtte utsettes. Fordi alle var med, skapte kurset også samhold og påvirket arbeidsmiljøet positivt.»
Forskning, språk og sosial kompetanse
«Men hvordan påvirket e-læringskurset barna», spør jeg.
“Vi så at når vi gjorde det vi lærte på e-læringskurset i barnehagen, var barna kjempeinteresserte», fortsetter Elin. «De syns det er så spennende og er så ivrige. Det ble ekstra tydelig etter at vi satte frem alt forskerutstyret i en hylle. For de går stadig bort til hylla og snakker om det de har gjort.”
«Det er også spennende å høre hvordan de snakker sammen hele tiden når vi gjør eksperimenter. Når vi f. eks. hadde aktiviteten «Slipp meg ut», kom det masse forslag om hvordan vi skulle redde figuren ut fra isen. Vi prøvde masse forskjellig som kakao, ketchup og pepper, og vi kunne høre hvordan det knitret med salt. Så jeg er sikker på at det er veldig språkutviklende å forske.»
«Når vi forsket på bleier og kunstig snø, var det noen som raskt koblet de to materialene sammen. At stoffet i bleien oppførte seg som kunstig snø. Slik fikk de koble en erfaring til en annen.»
«Samtidig lærer de å samarbeide når de forsker. Noen ganger jobber de i par, andre ganger fire og fire. De er også situasjoner hvor de må vente på tur. Da er det til stor hjelp at vi jobber med noe inspirerende, for da blir det lettere å vente. Det har vært utrolig morsomt, og jeg håper det kommer flere slike e-læringskurs».
Her bestiller du kurset
Og det gjør det. Men akkurat nå er det “Vi forsker om vinteren” som gjelder helt frem til sommeren. Du finner det HER!
Hilsen Hanne S. Finstad, grunnlegger av Forskerfabrikken